Massage.dk


Find Firma (ex akupunktur)
Fagområder (ex zoneterapi)


E-hæfte - Massage for fattigrøve
Massage for fattigrøve
Massage for fattigrøve.



Søg



Nyeste søgninger:


Tilmeld Nyhedsbrev


Tilmeld Nyhedsbrev

Myoser

Rigtig mange danskere på arbejdsmarkedet lider af myoser. Myoser er muskelinfiltrationer i et punkt eller afgrænset område, og de giver ømhed og muskelsmerter.

Mellem 10 og 20 procent af befolkningen på arbejdsmarkedet lider af muskelsmerter og ømhed i nakke og skulder. Flere kvinder end mænd får muskelsmerter, og lidt flere ældre Ofte føles musklerne lidt stive.. En myose føles som en hård knude, hvor der ofte skal flere gange massage til at løsne op for området.

Langvarige eller kroniske smerter i nakke og skulder findes oftere hos folk, som igennem flere år har haft en bestemt type arbejde:

· Ensidigt arbejde med meget statisk muskelarbejde, hvor der ikke er variation i arbejdsstillingen, eksempelvis computerarbejde.

· Gentagne eller tunge løft med armene.

· En fastlåst arbejdsstilling uden mulighed for variation og et stillestående arbejde

· Psykisk stresset arbejdssituation og/eller dårligt psykisk arbejdsmiljø, ofte hvor man ikke selv har nogen indflydelse på sine opgaver.

Den egentlige årsag til myoserne og muskelsmerterne er der dog ikke helt enighed om, men du kan læse mere om myoser på Netdoktor.dk

Hvordan kan myoser behandles

Massage og varme lindrer smerterne.

Smertestillende medicin kan hjælpe, men det kan hurtigt blive en yderligere belastning at tage medicin i længere tid, og det behandler kun symptomerne.

En fysioterapeut kan også hjælpe med at lave udspænding og strækøvelser og holdningskorrigerende øvelser. Ofte vil det nemlig være en holdningsændring, der skal til. Fysioterapeuten kan sammensætte et træningsprogram, der passer til netop dig.

Hvad kan du selv gøre
Det er selvfølgelig afgørende at finde ud af, hvorfor man har fået myoser. Og det kan være, at man på længere sigt skal ændre nogle forhold i ens arbejdsliv og arbejdsstillinger. Mange har kroniske smerter i årevis. Det kan være afgørende at få ændret på de forhold, som har skabt problemerne.

Det vil som regel hjælpe at komme i bedre fysisk form. Det kan du gøre med konditionstræning i form af løb eller cykling eller hvad du kan lide. Det hæver din smertetærskel og hjælper desuden generelt til at få et bedre blodomløb og dermed almentilstand. Der er nemlig let nedsat blodgennemstrømning i de smertende muskler. Er du i god fysisk form, vil det som oftest forbedre din almentilstand og velbefindende.

Fakta

Myoser er muskelinfiltrationer. Hårde områder, som ofte ses ved skuldre, skulderblade og nakke. Symptomerne er ømhed og muskelsmerter. Det bliver ofte værre, når man bruger musklerne, som ofte vil føles lidt stive.

Kommentarer

Kommentar fra Dorte Lundsgaard
Dato 15. maj 2009 kl. 08:06

Hej.. Jeg har fådet konstateret myoser for ca 2 år siden og bøvler stadig med det pga det arbejde jeg har være ved , men nu er jeg igang med en uddannelse som ssh og det går bædder med det men smerter kommer af og til stadig..

Kommentar fra Birgitte Elisabeth Stampe Jensen
Dato 15. juni 2009 kl. 00:46

Hej Katrine!
Ha du kunne ikke vide jeg fandt dig på nettet. Oh jo jeg kender alt til myoser for det har jeg selv. Det er en god hjemme side.
Hilsen

Birgitte Elisabeth Stampe Jensen

Brogade 3 5th.,

4300 Holbæk

Kommentar fra peter
Dato 25. august 2009 kl. 15:29

hej

jeg ville høre om nogen ved om forskelligt mad kan udløse myoser ? nu skal det lige siges jeg lider af urinsyre gigt også (podegra) og astma ved ikke om det har noget at sige også, jeg stødte på myoser for ca. 5 dage siden nu og er først begyndt at kunne røre mig igen, det startede i siden på ribbene og bevægede sige op over brystet/hjertet og så ned i lenden og nu sidder det så oppe i højre skulder, det er det værste jeg nogensinde har været ude for, kunne godt tænke mig at høre fra andre med mere afering, og måske med nogen gode råd.

hilsen

peter

Kommentar fra Emma
Dato 21. oktober 2009 kl. 17:13

Hej. Jeg vil gerne forhøre mig om hvordan jeres massagebehandling begynder hos massøren. Jeg har nemlig oplevet flere behandling uden opvarmning først.

Kommentar fra Kirsten Dybro
Dato 14. december 2009 kl. 09:40

Hej har lige et spørgsmål. Har en meget degeneret nakke, og ødlagt supraspinatus kan det give meget svimmelhed ??

Kommentar fra Piphest
Dato 11. januar 2010 kl. 18:15

Til Emma:
Jeg er selv massør, men oplever desværre ofte også, at mine kolleger går lige på og hårdt, når jeg selv skal have massage. Det er utrolig ubehageligt, og jeg føler jeg selv spænder mere op i kroppen bagefter end før, fordi musklerne ikke får mulighed for at vænne sig til, at der skal arbejdes med dem…

Jeg varmer ALTID op inden jeg begynder på massagen. Jeg starter med at lægge et vedvarende tryk med begge håndflader ned langs begge sider af rygsøjlen. Jeg flytter mine hænder lidt ad gangen nedefter, indtil jeg når til lænden. Herefter laver jeg en blid bindevævsmassage, og på denne måde får jeg også mulighed for at mærke efter, hvor vævet er spændt (og hvor der formodentligt gemmer sig myoser nedenunder).

Min bedste kur imod myoser er et fast tryk direkte ned i myosen lige til smertegrænsen på klienten. Klienten bruger herefter sin vejrtrækning til at styre, hvor hårdt jeg skal trykke. Langsomt kan man så mærke, at man kan komme dybere og dybere ned i vævet. Man kan herefter gribe myosen an fra flere forskellige sider på samme måde, således at de affaldsstoffer, der er med til at danne myosen, vil blive flyttet, blodcirkulationen i vævet vil øges og kroppen selv får mulighed for at regenerere en sund balance i muskulaturen.

Jeg behandler dagligt succesfuldt myoser hos rigtig mange mennesker. Enten via et vedvarende tryk, vha. Sugekopmassage eller vha. Den Svenske Sømmåtte (se http://pegasusbody.dk/sommatten.html) kombineret med, at klienten vises strækøvelser, der kan forebygge genopbygning af myoserne.

Kommentar fra Nick
Dato 12. september 2010 kl. 16:19

jeg arbejder som frisør og er sidste års elev og har fået myoser i skulderbladet og har haft det i ca 1½ år , føre tiden var det ikke så slemt men de er blev meget værre , nu går det meget bedre når jeg er begyndt at træne styrke træning hvor jeg bruger øvelser med TRÆK, for det meste, det hjælper meget., og løber 20 minutter inden jeg begynder at træne og strække ud både føre og efter træning.,

er der andre forslag om hvordan man kan få det væk eller letter smerten lidt

Hilsen Nick

Skriv en kommentar